Teatteri

Tampereen Työväenyhdistys omistaa Tampereen Työväen Teatterin. Teatteri sai alkunsa työväenyhdistyksen huvitoimikunnan näytelmäseurasta. Varsinainen teatteri perustettiin vuonna 1901. Alkuvaiheessa teatteri toimi puhtaasti harrastuspohjalta. Vähitellen toiminta kehittyi kohti ammattiteatteria ja ”Työvis” lunasti paikkansa suomalaisessa teatterimaailmassa.

Tällä hetkellä teatteri toimii neljällä näyttämöllä ja ensi-iltoja on kymmenkunta vuosittain. Kävijämäärillä mitattuna teatteri on Suomen kolmanneksi suurin Helsingin kaupunginteatterin ja Kansallisteatterin jälkeen.

Työväenteatterin toimintaedellytysten turvaaminen on keskeinen haaste Työväenyhdistykselle. Vuonna 2006 valmistunut Kellariteatterin saneeraus oli mittava taloudellinen panostus teatterin toimintaan.

Tampereen Työväen Teatterin historia on julkaistu kirjasarjana. Professori Panu Rajalan kymmenen vuoden uurastuksen tuloksena syntyi kirjasarja, joka sisältää kirjat:

Lisätietoja Tampereen Työväenteatterin kotisivuilta .